ADAPTOGENNÍ BYLINKY

Slovo adaptogen je odvozené od latinského slova adaptare, které znamená “ přizpůsobení” nebo “shoda”. Adaptogeny totiž fungují tak, že se přizpůsobí potřebám našeho těla, doslova se adaptují na to, co zrovna prožíváme a co potřebujeme. V tom tkví jejich největší síla a dokonalost. Například na jednu stranu třeba posilují naši imunitu, ale ony ji fakticky spíš upravují. To znamená, že pokud třeba trpíme nějakým autoimunitním onemocněním, adaptogeny dokáží přehnané imunitní reakce snížit.
Adaptogeny najdeme především v říši rostlin a hub. Adaptogeny můžeme považovat za takové deriváty nootropik (což jsou vlastně takové chytré přírodní doplňky stravy nebo léky, které mají pozitivní vliv na stav celého těla, především mozku. Obecně můžeme adaptogeny rozdělit na tzv. uklidňující a stimulační. Podle americké dietoložky Holly Heringtonové adaptogeny nefungují jako šálek kávy, jejich účinek nepocítíte okamžitě. Organismus potřebuje mezi 6 až 12 týdny než se adaptogeny v těle vůbec vybudují a vy zaznamenáte nějaký rozdíl.

Jak adaptogeny fungují?

Funkci adaptogenů je velice těžké popsat jen tak ve zkratce, protože jednak fungují opravdu velmi komplexně a také každý druh adaptogenu má jiný mechanismus působení. Třeba jeden z nejznámějších adaptogenů, ašvaganda, snižuje hladinu koenzymu NADPH, který způsobuje nerovnováhu neurotransmiterů (látky, na které neurony, naše mozkové buňky reagují).
Obecně adaptogeny stimulují imunitní systém a díky tomu nám pomáhají se lépe vyrovnat i se stresem. Mají široké spektrum účinků, které mohou být druh od druhu silnější - mohou podporovat činnost srdce, jater, mozku, štítné žlázy, apod. Adaptogeny také pomáhají uvolňovat nadledvinky, které mohou být přetížené různými stresory. Adaptogeny také působí protizánětlivě. Adaptogeny jsou obecně bohaté na antioxidanty, které při pravidelném a systematickém užívání zlepšují celkovou kondici a stav těla, podporují regeneraci, urychlují zotavování po nemoci a zpomalují proces stárnutí.
Adaptogeny jsou také vhodné při poruchách štítné žlázy. Zlepšují také kvalitu našeho spánku. Nezpůsobují však ospalost a malátnost, jako třeba prášky na spaní. Adaptogeny se přizpůsobují našemu tělu a jeho aktuálním potřebám - obnovují správnou rovnováhu hormonů, která je pro kvalitní a efektivní spánek důležitá.

Mají adaptogeny nějaké kontraindikace?

Používání adaptogenních hub i bylin je bezpečné - nejsou zaznamenány žádné negativní vedlejší účinky. Mohou výrazně vylepšit efektivitu tělesných činností u zdravých lidí a také pomoci nemocným lidem rychleji se vypořádat s nemocí. Nicméně se nedoporučuje užívat adaptogeny pokud:
  • užíváte určité léky (např. inzulinové přípravky a léky snižující srážlivost krve)
  • užíváte antidepresiva
  • pijete ve větší míře alkohol
  • jste těhotná nebo kojíte

Jaké druhy adaptogenních bylin se nejčastěji používají?

Ašvaganda


Patří mezi uklidňující adaptogeny, snižuje stres, posiluje imunitu, aktivně chrání buňky před poškozováním, ale zároveň podporuje sexuální výkonnost. Pomáhá také při nespavosti, stimuluje činnost štítné žlázy a také produkci neurotransmiterů. Díky tomu může být nápomocná při různých depresivních onemocněních. Doplněk z ašvagandy si můžete dát ráno pro větší klid a relaxaci v průběhu celého dne nebo večer pro zkvalitnění a zvýšení efektivity spánku. Na eshopu najdete ašvagandu od značky Living Nutrition, fermentovanou se zázvorem. Díky fermentaci se zvyšuje její účinnost i vstřebatelnost.

Posvátná bazalka


Zmírňuje pocity napětí a pomáhá při zvládání stresu. Existuje spousta studií, podle kterých dokonce aktivně pomáhá zmírňovat různé úzkostné stavy. Pomáhá také zmírňovat deprese. Podporuje paměť, koncentraci a celkovou pohodu. Působí také jako silný antioxidant. Výborně se doplňuje s ašvagandou - tyto dvě byliny působí výborně synergicky a pomáhají obnovit hormonální nerovnováhu. Posvátná bazalka obecně podporuje účinky jiných adaptogenů. Posvátná bazalka se však nedoporučuje užívat na lačno, protože může podráždit žaludek a způsobit nevolnost. Living Nutrition nabízí fermentovanou posvátnou bazalku v synergické kombinaci s meduňkou, což je bylinka, která je taktéž známá pro své uklidňující účinky.

Gotu kola


Podporuje paměť, soustředění a celkovou činnost nervového systému. Urychluje hojení ran a regeneraci těla. Podporuje také funkci oběhového systému. Podporuje růst neuronů a má neuroprotektivní účinky. Zlepšuje také stav akné a celkový vzhled pokožky. Podporuje totiž syntézu kolagenu, díky němuž je pokožka pevnější, pružnější a vypadá celkově mladší. Zároveň aktivuje produkci enzymů, které jsou důležité pro hojení ran. Stejně jako většina adaptogenů, působí gotu kola na hormonální nerovnováhu, zejména hormon kortizol, který se zvyšuje hlavně v reakci na stres. Gotu kolu je nejlepší užívat po jídle, ideálně s některým z dalších adaptogenů. Výborně se doplňuje a působí synergicky například s brahmi neboli bacopou monnieri. Gotu kolu najdete ve fermentovaném doplňku stravy Cognitive spolu s houbou hericium, posvátnou bazalkou, kurkumou, zeleným čajem, baobabem a dalšími bylinami, které posilují kognitivní funkce.

Kurkuma


Kurkuma neboli indický šafrán je kořen, který je známý hlavně díky kari koření - dodává mu jeho typicky žlutou barvu. Byla by však škoda používat kurkumu jen na vaření a nevzít v potaz její pozitivní účinky na zdraví. Kurkuma má silně protizánětlivé účinky. Funguje také jako silný antioxidant (obecně potraviny s jasnými barvami mají vysoký obsah antioxidantů). Kurkuma má taktéž zlepšující účinky na kognitivní funkce. Zmírňuje stres, zlepšuje schopnost učení a paměť. Hlavní účinnou látkou, který má tyto benefity, je kurkumin. Bohužel je však jen ze samotné kurkumy špatně vstřebatelný, proto je dobré buď kurkumu samu o sobě smíchat s kvalitním tukem (třeba MCT olejem nebo olivovým olejem) nebo použít zároveň s pepřem, což zvýší jeho vstřebatelnost.
Další možností, jak využít benefity kurkumy na maximum, jsou speciálně upravené doplňky stravy, které si prošly procesem, jež její biologickou využitelnost zvyšuje. Takto upravenou, micelizovanou kurkumu v raw podobě nabízí North American Herb & Spice v kapkách nebo kapslích. Taktéž má v nabídce kurkumový prášek obohacený o amlu, jež je vysoce bohatá na vitamín C. Tento prášek můžete použít na vaření nebo k přípravě kurkumového čaje. Fermentovanou kurkumu můžete najít také v symbiotikách Gold Spice od Living Nutrition, která využívají jejích protizánětlivých účinků a jsou speciálně navržená pro různá zánětlivá onemocnění zažívacího ústrojí.

Maca


Maca (Lepidium meyenii) patří překvapivě mezi druh brokolice. A aby to nebylo málo komplikované, její kořen vypadá podobně jako řepa. Existuje více druhů macy a může proto mít velice různé barvy od žluté přes černou až po dokonce růžovou. Maca působí především skvěle na hormonální nerovnováhu, jak u mužů, tak u žen. Je proto skvělá například při problémech spojených s PMS nebo při menopauze. Zvyšuje libido, sexuální výkonnost a plodnost. Podporuje také činnost nadledvinek a štítné žlázy. Maca vykazuje také velký potenciál v oblasti zvyšování energie, zlepšování nálady a nárůstu svalové hmoty. Proto se také dá zařadit mezi adaptogen. Maca se velice dobře doplňuje s dalšími energizujícími adaptogeny, jako je například ženšen.
Macu obsahuje fermentovaný přípravek Maca Alive a spolu s cordycepsem, ženšenem a dalšími. Dále ji najdete v přípravku Warrior, oboje od Living Nutrition. Dále je maca přimíchána do prášku z fialové kukuřice od North American Herb & Spice. Účinky macy na pleť si pak můžete užít v pleťové Maca masce od Odylique. 

Lékořice


Na kořen lékořice nedá už po staletí dopustit tradiční čínská medicína. Obsahuje totiž spoustu bioaktivních látek. Jednou z nich je například glycyrrhizin, kterým je tato rostlina typická. Lékořice má antibakteriální a antivirové účinky. Posiluje také šlachy, kosti, klouby a podporuje růst svalů. Mezi méně známé účinky lékořice patří její pozitivní vliv na psychiku - zmírňuje úzkosti, uklidňuje, zvyšuje kvalitu spánku a celkově je neuroprotektivní. Mírně také pomáhá zvyšovat citlivost na inzulín a nastartovat spalování tuků.
Lékořice se pro své účinky přidává také do kosmetických přípravků. Její antibakteriální a antivirové účinky se osvědčily nejen v přípravcích na akné, ale také v zubních pastách nebo prášcích na zuby. Pomáhá pleť zesvětlit a sjednotit. Působí výborně i na pigmentové skvrny.

Ostropestřec


Ostropestřec se doporučuje hlavně na detox a posílení jater. Je vhodný také při silné medikaci, která představuje pro játra velkou zátěž. Má také pozitivní vliv na funkci mozku a zabraňuje neurodegenerativním změnám. Ostropestřec je také silný antioxidant a potlačuje zánětlivost v těle. Díky detoxikačním a antioxidačním účinkům je výborný také jako vnitřní podpora pro aknózní pleť. Vysoce kvalitní fermentovaný ostropestřec má Living Nutrition.

Rhodiola Rosea


Rhodiola Rosea neboli rozchodnice růžová patří spolu s ašvagandou mezi nejznámější a nejpoužívanější adaptogeny. Je skvělá při zvýšeném psychickém i fyzickém vyčerpání, zmírňuje reakce na stres a doporučuje se i sportovcům po intenzivním tréninku. Je skvělým podpůrným prostředkem také při úzkostech a depresivních stavech. Rhodiola zvyšuje hladinu serotoninu v organismu a díky tomu zlepšuje vyrovnanost a vnitřní klid v průběhu celého dne a zároveň usnadňuje usínání a zkvalitňuje spánek. Rhodiola zlepšuje také hormonální rovnováhu a podle některých studiích vykazuje protirakovinné účinky.
Rhodiolu je vhodné užívat buď těsně před spaním, aby zlepšila jeho kvalitu nebo před fyzickým výkonem na zvýšení energie a lepší regeneraci. Pokud rhodiolu chcete užívat hlavně kvůli stresu, zkuste ji zkombinovat třeba s ašvagandou, se kterou se doplňuje a působí synergicky. Jestli chcete rhodiolu pro zvýšení fyzické výkonnosti, zkombinujte ji třeba s cordycepsem. Kvalitní rhodilu v kapslích nabízí Living Nutrition, díky fermentačnímu procesu má zvýšenou biologickou využitelnost a vstřebatelnost.
Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.