ORGÁNOVÁ VÝŽIVA - ZPÁTKY KE KOŘENŮM

Naše předky stálo získávání masité potravy spoustu energie - než zvíře vystopovali, ulovili, dopravili k obydlím a následně zpracovali… Bylo proto naprosto normální, že se zužitkovala každá část zvířete včetně vnitřností, mozku, kůže, chrupavek, pojivových tkání… prostě celé zvíře. Spolu se snadnou dostupností masa v supermarketech, kdy nám odpadá potřeba si to zvíře sami ulovit, jsme se stali rozmazlenějšími a začali jsme preferovat hlavně libové části masa. Svalovina je sice bohatá na bílkoviny, ale vyšší množství minerálů a vitamínů obsahují právě zvířecí vnitřnosti a orgánové maso celkově.

Co je orgánové maso?

Orgánové maso, jinak také droby, jsou jiné části zvířat než svalová tkáň, například srdce, ledviny, játra, mozek, dršťky, slinivka a další části, které nejsou technicky orgány. Tyto masité části představovaly pro naše předky velmi hodnotný zdroj živin.

Nutriční výhody konzumace orgánového masa

Kvalitní maso a ryby představují jeden z nejhodnotnějších zdrojů dostupných živin. Přesto jsme v průběhu času začali preferovat převážně libové maso a odstraňovat a v některých případech i vyhazovat části, jako jsou vnitřnosti, kůže, žlázy a jiné části zvířat. Což je nejenom neuvěřitelným plýtváním, ale zároveň se tak ochuzujeme o spoustu živin, které tyto opomíjené části zvířat obsahují.
Vnitřnosti jsou bohaté například na:
Železo - pomáhá našim červeným krvinkám transportovat kyslík, produkuje energii a odstraňuje vyčerpání a únavu. Vnitřnosti jsou výborným zdrojem hem železa. Hem železo se nachází v mase a vnitřnostech a má lepší vstřebatelnost, než tzv. non-hem železo, které se nachází zejména v luštěninách a listové zelenině. Hem železo také není příliš závislé na aktuálních zásobách železa v těle ani na dalších látkách, které jsou spolu s ním konzumovány. (Pokud z jakéhokoliv důvodu maso nejíte, doporučujeme zlepšit vstřebávání non-hem železa pravidelným užíváním vitamínu C.
Protein - vnitřnosti obsahují všechny esenciální aminokyseliny, které tvoří „kompletní“ zdroj bílkovin. Takže tělu během jednoho jídla dodáte vše, co potřebuje k poskládání kompletní bílkoviny.

Vitamíny - orgánové maso má ze všech dostupných potravin nejvyšší množství vitamínů na kalorii. Poskytuje celé spektrum vitamínů, ale nejvíce je bohaté na vitamíny rozpustné v tucích A, D, E a K), ale také vitamín B12 a folát.
Minerály - orgánové maso je bohaté na obsah důležitých minerálů, jako je hořčík, zinek, selen a železo.
Kolagen - je nezbytný pro zdraví kloubů a kostí a také pro krásnou a zdravou pokožku, vlasy a nehty. Nachází se v kůži a pojivových tkáních zvířat. Tyto části se obvykle odstraňují a na váš talíř se proto nedostanou, což vás ochuzuje o skvělý zdroj této důležité bílkoviny.
Cholin - je nezbytný pro syntézu DNA a patří mezi další živiny, na které je naše “moderní” strava chudá. Dostatečný příjem cholinu je důležitý pro zdraví mozku a svalů. Na cholin jsou bohatá například játra.
Zdravé tuky - orgánové maso představuje bohatý zdroj esenciálních mastných kyselin. Kvalitní tuky jsou skvělým zdrojem přírodní energie a jsou také důležité pro vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích.
Kromě toho, že orgánové maso poskytuje velké množství základních živin, je také ideálním doplňkem pro všechny, kteří vyznávají paleo nebo keto životní styl. Vnitřnosti totiž mají vysoký obsah bílkovin a tuků, ale přirozeně nízký obsah sacharidů. A samozřejmě také proto, že se jedná o přirozené a skutečné jídlo bez škodlivých, průmyslově zpracovaných tuků, cukru či lepku.
Co konkrétní živočišné části obsahují?
Vnitřnosti - bohaté na vitamíny z řady B, cholin, glycin a železo.
Kůže - vysoký obsah kolagenu, želatiny, glycinu a minerálů.
Chrupavky, šlachy a pojivová tkáň - bohatý zdroj kolagenu, želatiny, a minerálů.
Kosti a kostní dřeň - bohaté na vitamíny A, E, B12 a železo.
Živočišné tuky -lůj a sádlo představují výborný zdroj energie a pomáhají vstřebávat vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E a K).

Další benefity konzumace celých zvířat

Etická volba - masný průmysl je velký byznys, který je uzpůsobený požadavkům zákazníků, kteří ve většině případů preferují “líbivé” kousky masa. Je důležité si však uvědomit, že za každým kuřecím prsem je celé kuře, a že každý steak, který si dáme, byl odříznut z celé krávy. Tím, že využijeme a zkonzumujeme opravdu celé zvíře, pomáháme snižovat plýtvání, podporujeme udržitelnost a zároveň tomu zvířeti prokazujeme i určitou úctu, že jeho život nepřišel nazmar, kdyby se většina z něj vyhodila.
Britský šéfkuchař a autor knihy „Nose to Tail Eating: A kind of British Cooking“ Fergus Henderson výstižně řekl: „Pokud hodláte zabít zvíře, je slušností jej spotřebovat celé beze zbytku“.
Ušetříte - obecně platí, že čím méně populární kousky masa, tím se prodávají levněji, protože jsou považovány za vedlejší produkty masného průmyslu. Za nízkou cenu tak můžete získat velice kvalitní a výživné maso.

Různorodější stravování - tím, že do stravy zařadíte méně obvyklé části masa, objevíte nové chutě, nové recepty a zlepšíte si i své kuchařské schopnosti. Vaše chuťové buňky se znovu probudí a nuda v jídle se stane neznámým pojmem.
Pokud z jakéhokoliv důvodu jíst orgánové maso nemůžete nebo se vám a vaší rodině jeho chuť nezamlouvá, ale přesto byste rádi těžili z jeho benefitů, vyzkoušejte mrazem sušené orgánové maso z volně se pasoucích jehňat v podobě doplňků stravy v kapslích od Hunter and Gather.
Orgánová výživa od Hunter and Gather pochází z volně se pasoucích islandských jehňat chovaných za přísných podmínek - žádná GMO krmiva, antibiotika nebo hormony. Suplementy jsou samozřejmě bez zbytečných plniv, jako je například stearát hořečnatý nebo oxid titaničitý. Jsou bez lepku, přidaného cukru či rostlinných olejů.
Tyto doplňky najdete ve 3 verzích:
Jehněčí srdce - hodnotný zdroj koenzymu Q10, mědi, selenu, vitamínu B12, folátu, fosforu, zinku i kolagenu.
Jehněčí játra - výborný zdroj vitamínů A a B12, riboflavinu a mědi
Jehněčí játra, srdce a divoké bylinky - jsou bioaktivním a přírodním zdrojem koenzymu Q10, vitamínů A a B12, riboflavinu, mědi a různých dalších vitamínů v synergické podobě. Suplement je obohacen o divoce rostoucí a ručně sbírané adaptogenní byliny, jako jsou česnek a rhodiola. Rhodiola podporuje spalování tuků, zlepšuje energii, podporuje funkce mozku a také pomáhá vyrovnávat hladinu stresových hormonů v těle. Snižuje taktéž oxidační poškození buněk. Česnek obsahuje důležité živiny, jako jsou flavonoidy, oligosacharidy a aminokyseliny. Má taktéž vysoký obsah síry a allicinu. Působí antimikrobiálně a antioxidačně.
Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.