K nákupu produktů za 7000 Kč bez DPH obdržíte ZDARMA Balance Test od firmy ZINZINO v hodnotě 2500 Kč. Tento skvělý domácí test vám pomůže zjistit jaký je váš poměr omega 3 a omega 6 kyselin! Dárky ovšem obdržíte už od objednávek v hodnotě min. 900 Kč bez DPH - jejich hodnota se stupňuje s výší objednávek. Seznam dárků najdete v 1. kroku v košíku. Nakupovat u nás se vyplatí. (:

Vitamín D - nejen pro silnou imunitu

Vitamín D patří mezi vitamíny rozpustné v tucích. Jeho hlavním zdrojem jsou kvalitní a tučné ryby (vitamín D3), mořské řasy (pro vegany), ze kterých jej ostatně získávají právě i ty ryby (vitamín D2), lanolin (vhodný nejen pro vegetariány) a naše tělo si jej také dokáže přirozeně vytvořit v kůži při působení slunečního záření. V našich podnebních a zeměpisných podmínkách by jej přes podzim a zimu měli doplňovat všichni. Někteří odborníci doporučují suplementaci vitamínu D po celý rok.
Je rozšířený mýtus, že by jej měli suplementovat hlavně vegani. To je však omyl. V České republice už zhruba od poloviny září dostatek vitamínu D ze slunce nejsme schopní získat. A na to abychom jej dostali dostatek z potravy, tak bychom museli jíst každý den minimálně jednu tučnou a nejlépe čerstvě vylovenou rybu, což přiznejme si, kdo z nás jí ryby každý den? A pokud už, tak nejsou úplně čerstvé, tak aby si zachovaly maximální výživovou hodnotu. V tomto mají lidé žijící v jižních a tropických oblastech oproti nám velkou výhodu. Vitamín D se ukládá do zásoby, takže vám po prosluněném létě a dostatečném pobytu venku ještě nějakou dobu v těle vydrží. Ale minimálně na podzim a v zimě bychom měli déčko suplementovat všichni bez výjimky! Speciálně v dnešní době, kdy trávíme hodně času zavření doma kvůli karanténě, je suplementace vitamínu D opravdu hodně důležitá.

K čemu vitamín D naše tělo potřebuje?

Vitamín D zajišťuje transport vápníku do krve, je proto nezbytný pro jeho vstřebávání. Vápník je základní součástí kostí a zubů, zodpovídá za jejich pevnost a tvrdost. To tedy dělá z vitamínu D naprosto esenciální vitamín potřebný k tomu, abychom neměli nadměrně křehké kosti, nelámaly se nám zuby apod. Zejména u malých dětí, kterým se kostní aparát teprve vyvíjí a u starých lidí, kterým kvůli častému nedostatku vitamínu D a dalších živin kosti často měknou a křehnou, je jeho doplňování naprosto zásadní.
K dosažení maximálních účinků doporučujeme doplňovat vitamín D v kombinaci s vitamínem K. Vitamín K totiž kromě toho, že je důležitý pro normální srážlivost krve, tak aktivuje také rozpouštění a vyplavování vápníku z měkkých tkání (například z cév). Usazování vápníku v cévách totiž zvyšuje riziko vzniku infarktu. Podporuje ale naopak ukládání vápníku tam, kde ho chceme a potřebujeme - v pevných tkáních.

Vitamín D a imunita

Jednou z nejdůležitějších rolí vitamínu D je jeho vliv na náš imunitní systém. Je totiž důležitý pro mezibuněčnou signalizaci, což je zjednodušeně řešeno proces, v rámci kterého se buňky mezi sebou domlouvají a na základě toho pak upravují svoji činnost. Vitamín D je zcela zásadní pro aktivaci veškeré imunitní obrany našeho těla a bez jeho dostatečného příjmu je imunitní systém méně schopný bojovat proti infekcím v těle.
Vitamín D je potřebný především pro boj s infekčním onemocněním. V poslední době se pak začíná ukazovat jeho zásadní účinek na průběh konkrétně respiračních onemocněních.

Vitamín D a spánek

Vitamín D má také významný vliv na náš spánek. Je to ostatně logické - jeho produkci spouští slunce, a naše spánkové cykly taktéž ovlivňuje slunce samozřejmě. Nízká hladina vitamínu D může mít za následek nekvalitní spánek a z dlouhodobého hlediska vést až k insomnii. Klinické studie vztah nedostatku vitamínu D a nekvalitního spánku přímo prokázaly - ve dvouleté studii výzkumníci pozorovali zlepšení neurologických funkcí a spánku při vyšších hodnotách vitamínu D3 v krvi a to 60-80 ng/ml. Na základě těchto poznatků dokonce výzkumní pracovnící vyslovili (zatím ještě nepotvrzenou) hypotézu, že dlouhodobý nedostatek vitamínu D by dokonce mohl stát za čím dál tím rychleji se šířící epidemii spánkových poruch.
Při suplementaci vitamínu D je také velmi důležitý čas užívání. Ideální je doplnit vitamín D hned ráno, dopoledne nebo alespoň v první půlce dne. Takto bychom jej totiž přirozeně získali ze slunečního záření ve dnech, kdy je ho venku dostatek. Vitamín D totiž také potlačuje vyplavování melatoninu neboli spánkového hormonu, což je hormon, který se v našem těle zvyšuje, když jdeme spát, v průběhu noci se postupně snižuje a zhruba jednu hodinu před probuzením je jeho hladina v našem těle nejnižší. Melatonin také působí jako významný antioxidant s neuroprotektivními vlastnostmi, zejména díky kterému má náš noční spánek tak blahodárné regenerační účinky. Bylo by tedy silně kontraproduktivní si jeho hladinu v těle užíváním vitamínu D v pozdějších odpoledních nebo večerních hodinách před spaním snižovat. Vzhledem k tomu, že patří vitamín D mezi vitamíny rozpustné v tucích, je vhodné jej také užívat s prvním denním jídlem, které obsahuje tuk, který jeho vstřebávání a využití ještě více podpoří. Tak co takhle s bulletproof kávou nebo matcha latté s MCT olejem?

Vitamín D a dobrá nálada a energie

Nedostatek slunečního záření (díky kterému se vitamín D v našem těle přirozeně tvoří) je hlavním faktorem, který může za to, že nám s nastupujícím podzimem klesá energie, zhoršuje se nálada a jsme i více nemocní. Vitamín D je důležitý pro náš imunitní systém a stabilní hladinu energie. Vitamín D je jedním ze zásadních faktorů, kvůli kterým vzniká tzv. SAD (sezónní afektivní deprese) neboli zimní deprese. Proto má také na její zmírnění či úplnou minimalizaci výrazný vliv terapie světlem nebo právě suplementace déčka.
Vitamín D se obecně doporučuje užívat pacientům trpícím na deprese, různé poruchy nálad či jiné psychické obtíže. Tady musíme zdůraznit, že se nejedná o žádný zázrak v lahvičce, kdy si dáte pár kapek a vaše obtíže zmízí. Takto to nefunguje nikdy s ničím. A speciálně u psychických potíží, které jsou neuvěřitelně komplexní a nemají jen jedno jediné a jednoduché řešení. Nicméně užívání vitamínu D může výrazně přispět k jejich zmírnění.
Vitamín D je taktéž velmi důležitý pro naši energii. Vezměte si to na příkladu - kdy se cítítě nejvíce plní energie? V letním období plného slunce (se spoustou pohybu na čerstvém vzduchu a přísunu spousty vitamínů v podobě čerstvého ovoce a zeleniny)? Nebo v pošmourném podzimu a šedivé zimě? Vitamín D můžete brát na podzim a na zimu kromě jiných účinků jako takový energetický doping. Takové tekuté sluníčko v lahvičce.

V jakých přípravcích vitamín D najdete?

Značka Woldohealth nabízí vysoce biologicky využitelnou a vstřebatelnou formu vitamínu D, rozpuštěnou v kvalitním kokosovém MCT oleji. Můžete si vybrat z různých koncentrací a mají i vitamín D kombinovaný přímo s vitamínem K i vitamín K samostatně. O vitamín D jsou dále obohaceny doplňky stravy, jako jsou Omega 3 od značky Zinzino. Jejich klasická verze obsahuje rybí olej z nejkvalitnějších volně žijících, krátkověkých drobných druhů ryb, jako jsou ančovičky nebo sardinky, u kterých je sníženo riziko kontaminací těžkými kovy. Vitamín D je zde extrahován z lanolinu (ovčího tuku).
Zinzino má pak i verzi Omega 3 pro vegany z mořských řas, obohacené o vitamín D ze speciálního, organicky pěstovaného lišejníku. Ten je naprosto unikátní v tom, že v sobě dokáže nashromáždit velká množství mikroživin včetně vitamonu D. O vitamín D je také obohacen Multivitamínový doplněk s vitamínem C, D3 a beta glukany pro podporu imunity Protect+, taktéž od značky Zinzino. Vitamín D se také přirozeně nachází v přípravku Polarpower od značky North American Herb & Spice, jež je na bázi vysoce kvalitního oleje z divokého aljašského lososa sockeye.