Hořčík - jeden z nejdůležitějších minerálů

Hořčík patří mezi jeden z nejdůležitějších minerálů vůbec. Podílí se totiž až na 300 různých tělesných procesech. Kvůli zvýšenému stresu dnešní zrychlené doby a neustále se prohlubujícímu nedostatku živin v půdě, má většina lidí této mikroživiny nedostatek. Jak se nedostatek hořčíku projevuje? S čím vším vám může hořčík pomoci? A jak si vybrat ten nejlepší hořčíkový doplněk stravy? Čtěte dál :).

Jak se nedostatek hořčíku projevuje?

Pokud vás trápí následující symptomy, zkuste jako první možnost navýšit příjem potravin bohatých na hořčík nebo zařaďte kvalitní hořčíkový suplement

  • Křeče končetin
  • Časté migrény
  • Zvýšená únava
  • Depresivní pocity
  • Zácpa
  • Problémy s usínáním, nespavost a nekvalitní spánek obecně
  • Tiky v oku
  • Zvýšená přecitlivělost na změny počasí
  • Bolestivá menstruace a náročné PMS
  • Kolísání nálady

S čím vším vám hořčík pomůže?

Jak už bylo řečeno, hořčík je opravdu vysoce důležitý a pro správný chod našeho těla nepostradatelný minerál. Co vše má teda hořčík na starosti a s čím vším vám dokáže pomoct?

  • Zajišťuje normální činnost svalů a nervů.
  • Zefektivňuje využití kyslíku v buňkách.
  • Udržuje vápník v rozpuštěném stavu. Zabraňuje tak jeho nadbytku v organismu a následnému vzniku ledvinových či žlučníkových kamenů. Nejčastější příčinou vzniku ledvinových kamenů je totiž kyselina šťavelová a vápník. Hořčík brání tomu, aby z těchto dvou substancí vznikly nerozpustné šťavelany.
  • Zlepšuje odolnost kostí i zubní skloviny a působí také preventivně proti tvorbě zubního kazu.
  • Upravuje hladinu cholesterolu v krvi a tím snižuje i vysoký krevní tlak.
  • Je vhodným minerálním doplňkem pro cukrovkáře, protože podporuje účinek inzulinu. 
  • Je důležitý pro kvalitní paměť a schopnost soustředění.
  • Pomáhá normalizovat činnost štítné žlázy.
  • Posiluje kardiovaskulární systém.
  • Zlepšuje trávicí schopnost a urychluje metabolismus.
  • Zkvalitňuje vstřebávání ostatních minerálů, zejména vápníku, draslíku a sodíku.
  • Je důležitý pro sportovce. Přispívá totiž k obnovení rovnováhy elektrolytů v těle a podporuje fyzické zotavení.

Jaké potraviny hořčík obsahují?

  • Ořechy a semínka – zejména mandle, vlašské ořechy a slunečnicová semínka. Ty vaše tělo obohatí také o nenasycené mastné kyseliny, které jsou nezbytné pro krásnou pleť, správnou funkci mozku a vůbec normální funkci celého organismu.
  • Kvalitní čokoláda – nebo přesněji kakao, které čokoláda obsahuje. Vybírejte si proto čokoládu s vysokým podílem kakaa nebo vyzkoušejte nepražené kakaové boby.
  • Pomeranče – kromě hořčíku jsou bohaté i na vápník, vitamin C a kyselinu listovou.
  • Fíky – navýší nejen příjem magnesia, ale také zkvalitní střevní peristaltiku.
  • Datle – nejlepší jsou ty v sušené formě, protože mají koncentrovanější obsah hořčíku, mědi, železa a vitaminu B3.
  • Maliny a ostružiny – kromě hořčíku jsou bohaté i na antioxidanty.
  • Mořské řasy – mimo hořčík vás zásobí také vápníkem, fosforem a jódem.

Kdy hrozí nedostatek hořčíku?

  • Při stresu – ve stresu stoupá spotřeba hořčíku, protože je potřebný pro přenos nervových vzruchů.
  • V průběhu menstruace – dochází k jeho zvýšené spotřebě hlavně při bolestivé menstruaci.
  • O období těhotenství a kojení – během tohoto období má žena až trojnásobnou spotřebu vitaminů a minerálních látek.
  • Při držení drastických diet – drastické diety ochuzují organismus nejen o přísun hořčíku, ale i dalších makro i mikro živin. Tyto nezdravé experimenty rozhodně nedoporučujeme!
  • Příjem alkoholu – zvyšuje vylučování hořčíku z organismu. Jeho nedostatek je také jednou z příčin neustálého podráždění u alkoholiků.
  • Nedostatek vitaminu B6 – vitamin B6 je důležitý pro vstřebávání a využití hořčíku.
  • Nadbytek vápníku a kyseliny šťavelové – při tomto stavu se vyplavuje z organismu nadměrné množství hořčíku, které se snaží obě tyto živiny naředit a zabránit tomu, aby se usazovaly ve formě ledvinových či žlučníkových kamenů.
  • Nadměrná spotřeba živočišných produktů – nadbytek živočišných bílkovin a tuků zhoršuje vstřebávání hořčíku a jeho následnou využitelnost.
  • Užívání hormonální antikoncepce – zvýšená hladina ženských hormonů má na svědomí nejen úbytek hořčíku, ale i dalších minerálů i vitaminů.
  • Přehnaná pohybová aktivita – pokud máte náročné sportovní tréninky, doplňujte ztracené vitaminy a minerály po výkonu iontovým nápojem.
  • Náročná duševní činnost - vysokou spotřebu hořčíku mají pak také lidé na vyšších manažerských postech a obecně lidé, co mají náročnější mentální práci.

Typy hořčíkových doplňků stravy

Proč je hořčík pro vaše tělo důležutý, kde je přirozeně obsažen i co jeho nedostatek způsobuje, jsme si už prošli, ale co když jej máte takovou spotřebu, že ho potřebujete suplementovat? Na trhu existuje spousta různých forem hořčíku, jak poznáte která je pro vás ta nejvhodnější? 

Cheláty hořčíku - chelátové minerální doplňky, včetně chelátů hořčíku, jsou minerály, které jsou vázány na aminokyseliny, což jim usnadňuje vstřebávání organismu. Existuje mnoho různých typů chelátů hořčíku s různými aminokyselinami, které poskytují další výhody.

Například:

Glycinát hořečnatý - hořčík vázaný s glycinem, poskytuje optimální biologickou dostupnost a má uklidňující účinek. Může být použit pro relaxaci, zvýšenou kvalitu spánku a úlevu od stresu. Má optimální biologickou dostupnost a na rozdíl od některých jiných forem nemá projímavé vlastnosti.

Lysinát hořečnatý - hořčík vázaný lysinem, který podporuje pokožku díky obsaženým aminokyselinám.

Magnesium orotate - hořčík vázaný s kyselinou orotovou, podporuje zdraví srdce.

Taurát hořečnatý - hořčík vázaný s taurinem, podporuje činnost srdce a zároveň podporuje klid.

Aspartát hořečnatý - hořčík vázaný s kyselinou asparagovou, která pomáhá zmírnit únavu a podporuje buněčnou energii.

L-threonát hořečnatý - hořčík vázaný s kyselinou threonovou, podporuje duševní a kognitivní funkce.

Hořčík malate - hořčík vázaný kyselinou jablečnou, podporuje tvorbu energie.

Citrát hořečnatý - funguje také jako doplněk pro zlepšení trávení. Tento typ hořčíku je vázán na kyselinu citrónovou, což umožňuje snadnější vstřebávání a má jemný projímavý účinek. Často se proto používá k přirozenému podporování trávení - konkrétně ke zmírnění zácpy a kyselého trávení.

Oxid hořečnatý - má nižší úroveň biologické dostupnosti než ostatní formy horčíku, protože dosahuje pouze 4% vstřebatelnosti, zatímco citrát hořečnatý má biologickou dostupnost 90%. Oxid hořečnatý přirozeně podporuje trávení a je vhodný i při pálení žáhy.

Chlorid hořečnatý - snad nejoblíbenější a nejpoužívanější forma hořčíku na trhu. Získává se ze slané vody nebo vody z oceánu, je považován za nejúčinnější formu doplňování hořčíku. Podporuje spánek, trávení, pevnost kostí a pocit klidu (duševního i fyzického). Jeho vyšší příjem však může způsobovat průjem.

Síran hořečnatý - běžně známý jako epsomská sůl. Solné koupele s epsomskou solí jsou skvělé při bolesti namožených svalů. Síran hořečnatý může být také užíván vnitřně, ale má projímavý účinek. Síran hořečnatý představoval dříve svatý grál pro sportovce a všechny, kdo měli namožené svaly z fyzicky náročné práce.

Uhličitan hořečnatý - uhličitan hořečnatý je přirozeně se vyskytující forma hořčíku. V přírodě se vyskytuje jako dolomit nebo magnezit a pro použití v suplementech se rozemele na jemný prášek. Díky své jemné struktuře a vynikající mísitelnosti a rozpustnosti funguje jako ideální hořčíkovým nápoj, který je vhodný pro navození klidu a uvolnění na konci dlouhého dne. 

Lipozomální hořčík - naprosto unikátní a vysoce vstřebatelná forma hořčíku enkapsulovaná v tzv. lipozomech, které projdou bez narušení vaším trávicím systémem a následně se v tenkém střevě vstřebají a doručí se do vašich buněk. Kromě toho, že svému tělu dodáte potřebnou výživu, spolu s ní přijmete i “dopravní prostředek”, který ji efektivně doručí na místo určení. Lipozomy zároveň fungují jako stavební látky pro vaše tělo, takže tímto suplementem získáte ještě jako bonus stavební materiál pro vaše buňky.

Transdermální hořčík - hořčíkové oleje neboli transdermální hořčík jsou v poslední době dost populární. Výborně se totiž vstřebávají, nezanechávají mastný pocit a mají taky prakticky okamžitou účinnost. Jsou proto skvělé i jako lokální ošetření případných křečí v končetinách. 

Hořčík jako prášek na praní - že se hořčíkem dá i prádlo vyprat? Ano, TerraWash+Mg vás o tom přesvědčí. Kromě toho, že si poradí s praním prádla a vydrží neskutečně dlouho, tak jej můžete po dosloužení použít i jako hnojivo pro rostliny. Tento prací prášek sice nedodá hořčík přímo vám, ale při praní samozřejmě odchází spolu s odpadovou vodou a díky tomu pomáhá obohacovat půdu o tento tolik potřebný a zároveň deficitní minerál. Díky tomuto prášku jí tak alespoň trochu pomáháme navracet to, o co ji už několik desetiletí ochuzujeme.