Oslaďte si život přírodně

Snažíte se zhubnout nebo prostě jen jíst trochu zdravěji a odlehčit svůj jídelníček? Zajímáte se o to, co jíte? Nebo rádi v kuchyni experimentujete a objevujete nové suroviny? Pak je tento článek, který vám více představí různá přírodní sladidla a trochu si posvítí i na ta umělá, přesně to pravé pro vás. 

Víte, proč nám sladké tak moc chutná a tolik lidí má tzv. sladký zub? Naši předci měli sladkou chuť také v oblibě. Sladká chuť totiž většinou znamenala, že je rostlina k jídlu. Sladké rostliny a plody dodávaly potřebnou rychlou energii pro lov nebo útěk před nějakým pravěkým predátorem. Výrobu nám dnes známé podoby cukru však vymyslel až lékárník Andreas Sigismund Marggraf v polovině 18. století. První cukrovar vznikl v roce 1801. A od té doby se naše závislost na této sladké surovině stále více prohlubuje. 

Jak cukr v našem těle funguje?

Převáděním molekul cukru pomocí inzulinu, hormonu slinivky břišní, anebo jejich rozkladem v játrech (u fruktózy) získává naše tělo z cukrů okamžitou energii. Na příjmu této energie jsou naše buňky a některé orgány (např. mozek) naprosto závislé. Přebytek nespotřebovaného cukru se potom ukládá v podobě zásobního svalového nebo jaterního glykogenu. Nadměrný příjem cukru však vede k jeho přeměně na tuky a podle odborníků představuje hlavní příčinu obezity. 

Kvůli dotacím na kukuřici se stala fruktóza ještě levnějším sladidlem, než klasický cukr, a je obsažena ve většině průmyslově zpracovaných potravin (i v těch, kde by vás nějakou formu sladidla ani hledat nenapadlo, jako jsou například paštiky, uzeniny, různé dresinky apod.). Cukrem se proto většina běžně se stravujících lidí přejídá. Nadbytek cukru ve stravě vede k hyperglykémii, která poškozuje cévní stěny a představuje dokonce větší riziko pro rozvoj srdečních a cévních chorob než cholesterol. Opakovaný nadměrný příjem cukru oslabuje slinivku břišní a snižuje senzitivitu inzulinových receptorů. Oba tyto faktory vedou k rozvoji diabetu druhého stupně diabetu a mohou stát také za vznikem Alzhaimerovy choroby. 

Cukr můžeme považovat za návykovou látku, protože čím víc jej jíme, tím víc po něm naše tělo touží. 

Jaký je rozdíl mezi rafinovaným bílým cukrem, přírodními sladidly a umělými sladidly?

Rafinovaný bílý cukr - jakmile si zvyknete na chuť přírodních sladidel, bude se vám špatně vracet ke klasickému bílému cukru. Je to hlavně kvůli jeho chuti. Protože zatímco u přírodních sladidel kromě klasické sladké chuti cítíte i další spektrum různých chuťových tónů podle toho, o jaký typ sladidla se zrovna jedná. Bílý cukr chutná prostě jen intenzivně sladce, žádný aftertaste, nic. Dalším jeho mínusem je jeho výživová hodnota kvůli bělení a rafinaci v cukru už mnoho mikroživin nezbývá. 

Přírodní sladidla - mezi přírodní sladidla patří různé sirupy (například javorový, datlový, kokosový apod.), sladěnky, kokosový cukr nebo med. Výhodou přírodních sladidel je to, že obvykle mívají nižší glykemický index, než klasický cukr, obsahují více mikroživin a mají mnohem lepší a komplexnější chuť. 

Co to je glykemický index?

Glykemický index, který se jinak označuje zkratkou GI, udává rychlost vstřebávání sacharidů do krve. Jinými slovy, jeho hodnota vyjadřuje, o kolik se hladina krevního cukru zvýší za 2 až 3 hodiny po jídle.

Umělá sladidla - umělá sladidla jsou, jak už jejich název napovídá, syntetického důvodu a byla vynalezena kvůli lidem s cukrovkou a nadváhou. Tyto sladidla mají totiž nulovou kalorickou hodnotu, takže jich teoreticky můžete sníst, kolik jen chcete. Ale prakticky? S konzumací umělých sladidel je spojena j celá řada dalších závažných zdravotních rizik. Například paradoxně nárůst obezity. O důvodech tohoto vysoce negativního vedlejšího zdravotního účinku se ve vědeckých kruzích stále ještě diskutuje. 

Umělá sladidla mohou dále narušovat střevní mikroflóru, negativně ovlivňovat imunitní systém, navyšovat příjem inzulinu stejně jako je tomu u cukru (aspartam), zhoršovat paměť, zvyšovat oxidační stres mozku, způsobovat poruchy nálady, nevolnost, zažívací potíže, bolesti hlavy či závratě. Některá sladidla (Splenda a Sucralóza) jsou dokonce možné karcinogeny. 

Typy přírodních sladidel

Následující přírodní sladidla najdete na našem eshopu:

Erythriol - přírodní látka, která se přirozeně vyskytuje v některých druzích ovoce, zeleniny a hub. Velmi dobře se rozpouští, můžete ho proto použít všude tam, kde klasický cukr - na pečení, vaření či k oslazení čaje nebo kávy. Neobsahuje žádné kalorie, a je proto maximálně vhodný pro dietu se sníženým obsahem cukru, tzv. low carb, i pro diabetiky, nebo když chcete obecně snížit svůj kalorický příjem. Je také šetrný k zubní sklovině - nepodporuje tvorbu zubního kazu.

Kokosový cukr - disponuje výbornou komplexní chutí s mnoha lahodnými chuťovými podtóny. Tento cukr není bělený ani rafinovaný - je granulován přímo z mízy kokosové palmy. Ve většině případů bývá také v raw kvalitě, takže je vhodný i pro vitariány. Díky tomuto unikátnímu zpracování si zachovává mnohem větší množství živin a má také nízký glykemický index, takže se pomalu vstřebává do krve a pomáhá tak předcházet energetickým propadům. Hodí se na vaření, pečení nebo si s ním můžete klasicky osladit, kávu, čaj, přisladit matcha latté… používejte jej zkrátka všude tam, kde byste použili klasický cukr.

Kokosový sirup (Kithul Treacle) - tento unikátní druh sirupu vyrábí Ceylon Kokonati z nektaru květů speciální odrůdy (caryota urens neboli fish tail) divoce rostoucí palmy. Můžete ho používat podobně jako javorový sirup. Má velmi hustou konzistenci, tmavě hnědou barvu a nízký glykemický index 35). Skvěle se hodí k oslazení ranní kaše, k přelití palačinek či lívanců apod. Tradiční znalost získávání a redukce mízy pro výrobu kithul sirupu je vysoce střeženým a velmi ceněným tajemstvím, uchovávaným v indonéských rodinách a předávaným z generace na generaci.

Sladit či nesladit? A čím?

Umělým sladidlům se raději z dálky vyhněte. Lepší volbou, pokud doslazovat musíte, jsou přírodní sladidla, ale i s nimi by se mělo zacházet opatrně a nepřehánět to. Úplně nejlepší volbou pro získání energie z cukru jsou komplexní sladké potraviny, jako je například ovoce. Sušené ovoce lze použít k doslazování i při pečení a nahradit jím tak část nebo dokonce úplné předepsané množství sladidla jiného. 

V naší nabídce najdete také spoustu potravin, které jsou doslazovány sušeným ovocem, anebo jsou vyrobeny z natolik kvalitních komplexních potravin, že další doslazování nepotřebují. Pokud se snažíte příjem cukru obecně ve svém jídelníčku omezit, hledejte v této kategorii.